I like to organize! Zo grappig hoe een mens kan veranderen. Ik was ben een onwijze sloddervos. Maar inmiddels hou ik van organiseren & opruimen! In deze blog laat ik je zien hoe ik onze kleine voorraadkast heb georganiseerd (inclusief before en after foto’s). Ook lees je welke producten ik heb gebruikt. Ik sluit af een serie persoonlijke tips voor het opruimen & organiseren van je voorraadkast.
Ik ben een enorme sloddervos
Als kind lag de vloer van mijn kamer altijd volledig bezaaid met spullen. Meestal was er een heel smal paadje vrij naar de kledingkast, mijn bureau en mijn bed. Verder lag alles vol. Mijn moeder heeft ooit – om me te plagen – als surprise voor mij een grote doos gemaakt met allemaal spulletjes die ze in de weken ervoor gevonden had op de grond in mijn kamer. Topjes, sieraden, make-up, vanalles zat erin.
Spullen die ik al weken kwijt was, had zij gewoon ingepikt en in die doos gestopt. Pfff, boos dat ik was. Maar het is me wel altijd bijgebleven. Ik ben nog altijd heel goed in spullen uit lades & kasten halen en het vervolgens niet meer terug leggen. Maar nu ik wat ouder ben, heb ik manieren gevonden om opruimen leuk te maken voor mezelf. De grote truc: alles moet een fijne plek hebben én het moet er breinbevredigend uitzien (da’s mijn term voor visually pleasing).
Voorraadkast: Before
Dat principe pas ik dus op steeds meer plekken toe. En vorige week was de voorraadkast aan de beurt. Ik schaam me stiekem een beetje om de before-foto’s te laten zien. Ik weet dat ze helemaal niet zo erg zijn. Het is ook geen enorme troep. Maar het is nieuw voor me om rommel te laten zien, haha!
Normaal vergeet ik ook altijd before-foto’s te maken voordat ik aan de slag ga. Ben immers ook niet gewend om erover te bloggen. Maar goed, toen ik laatst op Instagram vroeg of jullie befores en afters wilden zien, was het antwoord overwegend JA. En als je de before niet hebt gezien, dan is het resultaat ook minder leuk om naar te kijken. Denk ik.
Kleine voorraadkast organiseren
Hieronder vertel ik graag hoe ik te werk ben gegaan en welke spulletjes ik heb gebruikt. En daarna volgen nog een paar tips voor het organiseren van je voorraadkast. Zoals je kunt zien is onze voorraadkast niet bijster groot.
Ik hou er dan ook geen al te grote voorraden op na, want die kan ik simpelweg niet kwijt. Ik had al een poging gedaan tot organiseren en alle spulletjes van het zelfde ’thema’ bij elkaar gedaan in bakjes. Maar omdat die niet doorzichtig zijn, kon ik niet goed zien wat er in zat.
Meten = weten
Ik heb de diepte van de plankjes en de hoogte opgemeten en ben gaan zoeken naar voorraadbussen die goed zouden passen. De collectie van The Home Edit (van die Netflix show) die So Clever verkoopt, bleek ideaal. Met krijtstift heb ik erop geschreven wat erin zit. Ik had nog naar verfstiften zitten kijken (want krijtstift veeg je er natuurlijk makkelijk af), maar dat vond ik nog iets te permanent. Eerst eens een tijdje testen of dit voor me werkt!
Werken met wat je hebt
Ik wilde eigenlijk ook nog een aantal van deze organizers bestellen, zodat ik de blikjes en flesjes op diverse niveaus kon neerzetten. Maar die waren al weken niet op voorraad, dus ik heb het even opgelost met wat ik al had.
De bakjes die eerst onder de laagste plank hingen en de kleinere voorraadbakjes (beide van IKEA) heb ik op de kop gezet. Zo hadden ze precies de goede hoogte en breedte om een ‘niveau’ extra te creëeren. Daardoor zie ik alle blikjes, flesjes en potjes nu een stuk beter staan.
Zo kan ik mooi testen of dit principe van meerdere niveaus goed voor me werkt (en het scheelt een flinke duit). Aan de binnenkant van de deur heb ik een klein kapstokje vastgemaakt van H&M Home. Daar hangt nu een tas aan waar ik eventuele plastic tassen en onze canvas totebags in bewaar. Omdat we nog geen kapstokje hebben in de keuken, hangt ook het keukenschort hier.
Zwarte kratten
De toiletrollen en wc-rollen en de extra schoonmaakartikelen die ik niet wekelijks gebruik, heb ik in zwarte klapkratten van Sunware gedaan. Eerst had ik de blauwe Albert Heijn-kratjes gebruikt, maar dat vond ik lelijk, haha. Dus ja, deze mafkees heeft speciaal voor de voorraadkast zwarte exemplaren besteld. Ik heb er nog eentje extra, dus eventuele extra voorraad aan toiletpapier / keukenpapier / schoonmaakproducyen kan ik daar in kwijt. In de mand doen we het oud papier.
Er ligt nu meer voorraad in de kast
Voor wie het zich afvraagt: ja, er staat nu evenveel in de voorraadkast als voordat ik begon met opruimen. Sterker nog: er staat zelfs meer in! Een gedeelte van onze voorraad staat trouwens standaard in de keuken. Daar heb ik mooie potten met bloem, rijst etc. staan. En ook de kruiden liggen daar. Verder is dit alle voorraad die we hebben. Zoals ik al zei: ik heb niet veel opbergruimte, dus ik pas de voorraad daar op aan.
organiseren van voorraadkast: Tips
Zoals beloofd sluit ik graag af met een aantal tips voor het organiseren van je voorraadkast.
- Haal ALLES uit je kast voor je begint. Ja echt, alles. Bekijk of je spullen nog goed zijn, of je ze nog gaat gebruiken (of liever weggeeft) en verdeel alvast in groepjes. Wat hoort bij elkaar en wil je bij elkaar zetten?
- Haal zoveel mogelijk uit de oorspronkelijke verpakking. Dat geldt voor produchten als pasta, rijst, bloem, koekjes, snoepjes etc. Maar ook voor toiletpapier, keukenpapier etc. Al die verschillende verpakkingen maken je voorraadkast al gauw rommelig en maakt het moeilijk om te stapelen / organiseren. Bovendien kun je niet goed zien hoeveel je nog hebt.
- Zorg voor een duidelijk systeem dat voor jou werkt. Alle spullen die je doorgaans in huis hebt, moeten een plekje krijgen en ook goed passen op die plek. Anders wordt het in no time weer een rommeltje.
- Gebruik liever zoveel mogelijk doorzichtige opbergers, zodat je kunt zien wat erin zit en hoeveel je nog hebt.
- Gebruik je voorraadbussen of andere opbergers? Kies sowieso producten die goed passen in jouw kast, dus meet het goed op. Het werkt het fijnste wanneer je nog een paar cm hoogte over hebt tussen de bovenkant van de bus en de plank erboven, zodat je de bus makkelijk kunt pakken.
- Zorg dat je voorraadbussen ook een stukje groter zijn dan de hoeveelheid die in één nieuwe verpakking zit, zodat je ruimte hebt voor een restje + een volledige nieuwe verpakking. Heb je van een product vaak meerdere verpakkingen in huis (zoals bijvoorbeeld bloem), zorg dan dat je standaard voorraad in je voorraadbus past.
- Label je bakken, manden, dozen of voorraadbussen. Ik heb een krijtstift gebruikt, maar je kunt natuurlijk ook etiketjes maken (of kopen). De labels zijn trouwens niet alleen voor jou, maar ook voor je huisgenoten. Zodat zij de boel ook netjes kunnen houden.
- Wil je blikjes en flesjes organiseren? Maak diverse treden/niveaus, zodat je goed kunt zien wat je hebt en waar alles staat. Daar heb je dus speciale opbergers voor, maar je kunt ook DIY’en (tredes maken met hout bijvoorbeeld). Of werken met wat je hebt (zoals ik heb gedaan).
- Leer al je huisgenoten wat de juiste plekken zijn om dingen op te bergen. En koop ook niet meer in dan comfortabel in je kast past. Zorg dat je alles kunt blijven zien. Of gebruik een dichte krat / mand / bak voor extra voorraad (backstock). Wel regelmatig in kijken dan!
voorraadkast organiseren én netjes houden
Ik ben van plan om binnenkort nog wat extra producten in te slaan van The Home Edit. De blikjesorganizer wil ik sowieso nog gaan testen. En ook andere bakjes voor kleinere verpakkingen. Maar voor nu eerst eens even zien of ik de voorraadkast ook netjes kan houden. En met ik bedoel ik ook vooral mijn echtgenoot, want die zet altijd alles gewoon ervoor of erop en ziet het nut van een netjes georganiseerde voorraadkast totaal niet in, haha!
Anyway, ben benieuwd wat jullie van deze mini makeover vinden. Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog? Stel ze gerust in de reacties hieronder! En jouw eigen tips voor het organiseren van de voorraadkast zijn natuurlijk ook van harte welkom.
Nancy says
Daar moet ik ook eens aan beginnen Ohjee 😂 bedankt voor de tips uw voorraadkast lijkt hard op de mijne dus ik kan de jouwe quasi kopiëren Haha makkelijk voor mij bedankt lieverd.
Saskia de Laat says
Veel succes!!
Bianca says
Ik vind het heerlijk om op te ruimen. Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd geld zeker voor mij 🤣. Ook met kleding vind ik dat heerlijk te doen.
Maar qua eet voorraad doe ik niets waar een bereiding op staat (bv pasta of rijst) in potten want dan weet ik gewoonweg niet hoelang het koken moet!
Ik heb goedkoop bij de Zeeman kunstof lage bakken gehaald en daar op soort in gezet. Zakjes bij elkaar voor saus e.d. pastas bij elkaar, rijst soorten bij elkaar!. Lekker overzichtelijk.
Heb alle kruiden in de keuken staan, daar wordt het erg krap en moet ik ook nog extra potjes voor halen om zelf zouteloze mixen te maken maar dat komt nog wel.
Vind je voor en na fotos erg leuk om te zien, en het was al netjes bij je alleen nu meer georganiseerd en visueel aantrekkelijk.🤣
Saskia de Laat says
Dankjewel voor je superleuke & uitgebreide reactie!! En snap je helemaal wbt de bereiding haha. Ik weet het van de meeste dingen wel uit mijn hoofd. Maar andere staan in een notitie op mijn telefoon, of ik plak een spiekbriefje onderop haha. Heb ook wel eens gezien dat mensen een stukje karton met de bereidingswijze achterin de voorraaddoos steken.
Debby says
Heeel mooi geworden! Leuk deze artikelen 😃😃
Annelies Knijnenburg says
Hi Saskia,
Wat een inspirerende opruimtips ! Af en toe moet je er echt de bezem doorhalen en alles opnieuw inrichten.
Wij zijn bezig met de zolder, met name wat er achter de schotten staat. Ik heb hele dozen vol losse foto’s en dierbare papieren herinneringen. Heb jij misschien tips voor opbergers/opbergmogelijkheden van deze memories waar ik geen afscheid van wil nemen ? Ik zal vast niet de enige zijn die zo veel bewaart … of wel :):)…
Heerlijk om elke keer SoCelebrate te lezen en te zien,
bedankt voor je enthousiasme !
groetjes,
Annelies
Saskia de Laat says
Wat leuk om van je te horen Annelies! 🙂 Ik heb helaas (nog) geen concrete tips daarvoor. Ik ben zelf iemand die alles digitaliseert, omdat dat de minste ruimte in beslag neemt. En wat ik wel bewaar heb ik in mooie orders / mappen zitten. Ik weet niet of je er makkelijk bij wil kunnen? Zo ja: dan zou je een mooie ‘filing cabinet’ (lade / kastje voor papieren) kunnen organiseren. Succes!!
Irene says
Tip waar wij heel blij mee zijn:
Boven je huidige planken nog extra ruimte creëren voor kleine potjes en blikjes. De plank hoeft namelijk niet perse aan de muur bevestigd te worden, maar je kan hem ook onder aan een traptrede bevestigen. Als je hem dan iets laat uitsteken, dan heb je daar een mooie smalle plank voor bijvoorbeeld je babypotjes of hakpotjes, maar ook je voorraad soepjes, suiker, zout, sambal, olie, of denk aan dichte pakken pasta, rijst etc. Zo hebben wij in een soortgelijke kast misschien wel 2.5 meter extra ruimte gecreëerd en ook nog eens heel overzichtelijk omdat de planken dus maar een cm of 10-15 diep zijn en dus zie je al je producten staan (eventueel 2 op elkaar)
Ik wil je wel een foto toesturen als je dat leuk vindt om het te visualiseren, stuur me dan even een reactie per email.