Organiseer je een feestje en ben je – net als ik – een perfectionist(a)? Dikke kans dat je dan lekker gestrest bent. Is alles wel op tijd af? Heb je wel overal aan gedacht? Is het huis wel schoon genoeg? Passen al die hapjes wel in de koelkast? Stress ligt op de loer!
10 tips voor een stressvrij feestje
Ik vind het heerlijk om gasten te entertainen, maar ben stiekem een stresskip pur sang. Tijd om daar verandering in te brengen! Ik heb het internet afgeplozen naar de beste anti-stresstips, en mijn favorieten – plus mijn eigen ervaringen – hieronder op een rij gezet. Ik ga ze stuk voor stuk gauw uitproberen. Hopelijk helpen deze tips jou ook een relaxte gastvrouw of gastheer te worden!
1. Laat je perfectionisme varen
Oké, makkelijker gezegd dan gedaan. Maar er zit natuurlijk wel wat in. Mensen komen voor jou en voor elkaar. Het feestje gaat om gezellig samen zijn, niet om perfect eten, drinken en decor. Bekijk je huis eens als een gast. Als je zelf bij iemand thuis komt, wat valt je dan op? Die spinnenwebben in de hoek? Dat gekreukelde beddegoed? Nee, natuurlijk niet. Gasten spenderen erg weinig tijd aan het bekijken van alle imperfecties in je huis.
Twee kneitergoeie tips:
- Doe geen zinloos werk. Natuurlijk wil je dat je huis spic en span is, maar het hoeft heus niet perfect. De koelkast hoeft niet brandschoon en ook de studeer- en slaapkamer laat je lekker voor wat het is. Dweilen? Dat kan ook na het feest.
- Vraag je af hoe je huis ‘voelt’. Is het warm en verwelkomend? Ruikt het lekker? Is het eten goed? Is de verlichting prettig? Is er een leuk achtergrondmuziekje? Veul belangrijker dan dat perfect gestreken tafelkleed.
2. Poets een dag van tevoren
Helemaal niet poetsen, is natuurlijk ook geen optie. Mijn vriend en ik zijn niet zo’n poetsers. Vaak betekent dat daarom ’s ochtends nog een paar uur knallen met schoonmaken en dat levert een hoop deadlinestress op. De tweede, superslimme tip, die ik zeker ga proberen toe te passen de volgende keer, is dan ook om je huis de dag van te voren op te ruimen en te poetsen.
Moet je meubels verplaatsen? Doe dat dan ook een dag van tevoren al. Scheelt een hoop gedoe. En wil je je huis of tuin versieren voor het feestje, of je tafel mooi decoreren in een speciaal thema? Zorg dan in elk geval dat je alle spulletjes al klaar hebt staan de dag van tevoren en bedenk wat je precies wil gaan doen. Maak eventueel een tekeningetje, zodat het de dag erna puur een kwestie wordt van je eigen tekening volgen en gaan!
3. Maak een plan
Naast een boodschappenlijstje is een plan – of een minidraaiboekje – echt een ontzettend fijn anti-stressmiddel. Neem erin op wat je nog allemaal moet doen, en wanneer je dat wil doen (eventueel met een tijdsplanning erbij). Vooral als je een diner gaat koken voor veel personen is dat altijd wel fijn.
4. Hou het simpel
Alles zelf maken is natuurlijk een geweldige ambitie, maar het is nergens voor nodig. Maak een mix van home made hapjes en kant-en-klare gerechten als je een verjaardag of een borrel organiseert. Ga ook op zoek naar gerechten die je al een dag of avond vantevoren kunt maken, zodat je jezelf weer wat extra stress op de dag zelf bespaart.
5. Vraag (en accepteer) hulp
Oei, dit is een moeilijke voor mij. Niet alleen wil ik anderen niet lastig vallen met mijn taken als gastvrouw, ik heb ook vaak de misvatting dat het sneller gaat als ik het allemaal alleen doe. Als een vriendin vraagt of ze kan helpen met het inschenken van drankjes of je hapjes klaarzetten, laat haar dat dan ook zeker doen!
6. Check van tevoren of er allergieën of dieetwensen zijn
Echt, het klinkt misschien een beetje suf, maar als je een dinner party geeft dan is het wel zo prettig als iedereen kan en mag eten wat je serveert. Houd ook rekening met zwangere dames, die kun je bijvoorbeeld beter geen rood vlees serveren. En een alcoholvrije cocktail op je cocktail party is absoluut een must voor mensen die liever niet willen of mogen drinken.
7. Go Buffet Baby
Komen er veel mensen langs en wil je voor al je gasten avondeten serveren? Natuurlijk kun je dan een prachtig driegangendiner op tafel toveren, maar een buffetje met een paar heerlijke zelfgemaakte salades, een fijn vleesgerecht en visgerecht, wat brood met smeerseltjes en een vooraf gemaakt toetje is minstens net zo leuk! Mijn familie vindt mijn buffetjes in elk geval altijd weer erg leuk.
8. Wees geen barman (of barvrouw)
Een eerste drankje inschenken voor je gasten, zeker doen! Maar laat ze vooral weten dat ze daarna zelf naar de koelkast mogen lopen. Of zet je drankjes gewoon op een tafel of gebruik een mooie trolley voor de cocktails en andere alcoholische versnaperingen. Zo geniet je zelf ook meer van je feestje!
9. Gebruik papieren of plastic servies
Heb je geen zin om af te wassen? Snap ik! Waarom gebruik je geen superhip papieren of plastic servies. Steeds meer winkels verkopen écht leuk plastic servies, check bijvoorbeeld Xenos of HEMA maar eens. Aan het einde van de avond kan alles – hoppakee – linea recta de prullenbak in. Opgeruimd staat netjes.
10. Have fun!
Zorg dat je vantevoren een lekkere playlist gemaakt hebt zodat er fijne muziek op de achtergrond klinkt. En laat het lekker los! Geniet! Dans!
Bronnen:
Mis je nog een tip in dit rijtje? Ik ben ontzettend benieuwd, laat je het weten in een reactie hieronder? Leuk!
Lauren de Bruijn says
Het klopt dat hoe simpel je party is hoe leuker de gasten die zullen vinden! Maar ook heb ik me bedacht dat als je na het feest alles wil niet opruimen kan je voor een tenthal gaan! Het is niet duur, heel gezellig en je zal geen problemen hebben met flat opruimen. En veel fun hoort erbij 🙂